Vodítkem pro určení tohoto blíže nespecifikovaného motivu z pražské periferie byl nápis na štítu vlevo, který lze přečíst jako D. F. C. Fotbalový klub D.F.C. Prag (Deutscher Fussball Club) byl nejznámějším a nejúspěšnějším fotbalovým týmem německé menšiny v Praze a v meziválečné době patřil k absolutní špičce české kopané. (Kolem klubu se soustředila tehdejší německy mluvící židovská mládež; v roce 1938 se klub odmítl zapojit do henleinovského hnutí a po okupaci republiky byl na jaře 1939 úředně rozpuštěn.) Klub měl hřiště na Letné vedle stadionu Slavie na jihovýchodě letenské pláně. Přikládáme i další obrázky, letecký snímek Letenské pláně krátce před vznikem obrazu v roce 1922 se dvěma fobalovými stadiony DFC a Slavie v těsném sousedství, a dobovou mapu s oběma stadiony. Z ní vyplývá, že pokud průhled měl směřovat k nějaké frontě domů, musely by to být ty v Letohradské ulici a ulice na obraze by pak měla být Ovenecká někde v místě současného Národního technického muzea... Díky Tomáši Winterovi a jeho přednášce o ikonografii  fotbalu v českém umění jsme dohledali i jiný obraz se stejným námětem - onou vstupní branou - od Miloslava Holého, Holanova přítele ze Sociální skupiny, z roku 1925.


Předjaří na periferii (Letná)

1928, olej, plátno, 70 x 92 cm, značeno vpravo dole: K. Holan 28, Galerie výtvarného umění v Chebu

Nalezeno

Více o autorovi

Share |

přidat příspěvek

Příspěvky

Autor: Marcel Fišer

Uveřejněno: 22.4.2014

Autor: Marcel Fišer

Uveřejněno: 9.7.2014

Autor: Marcel Fišer

Uveřejněno: 29.8.2014